Profesionální tipy: Jak být aerodynamický

... a jezdit rychleji Šéf výkonu EF Pro Cycling Peter Schep uvádí klíčové aerodynamické úpravy, které můžete provést, abyste jezdili rychleji.

Zlepšení vaší aerodynamiky je nejrychlejší způsob, jak jezdit na kole rychleji. Peter Schep, šéf výkonu EF Pro Cycling, to zdůrazňuje našim sportovcům den co den. Peter neustále hledá způsoby, jak snížit aerodynamický odpor, kterému naši jezdci na kolech čelí. Každé zlepšení, které s nimi může provést pomocí testování ve větrném tunelu, počítačového modelování a úprav na dráze, se rovná „bezplatné rychlosti“ na silnici.

To je proto, že odpor vzduchu je hlavní síla, proti které cyklista musí tlačit. Čím rychleji jedete, tím více vzduchu musíte tlačit, takže každá drobná úprava, kterou můžete provést na své pozici, oblečení nebo vybavení, aby se snížilo toto zatížení, vám umožní dosáhnout rychlosti efektivněji.

Staňte se aerodynamičtějšími a bude to vyžadovat méně energie k dosažení určité rychlosti a vaše rychlost se zvýší při stejném výkonu.

Na závodech jako Tour de France to může znamenat rozdíl mezi vítězstvím a prohrou, proto Peter investuje obrovské množství času a zdrojů do hledání zlepšení.

Pokud nejste závodník Tour de France, pravděpodobně nepotřebujete trávit dny ve větrném tunelu, abyste ušetřili tři watty. Ale můžete těžit z Peterových znalostí a zkušeností. Proveďte tyto jednoduché úpravy své pozice a vybavení a brzy můžete jezdit o kilometry za hodinu rychleji.

Pozice

„Více než 80 % aerodynamického odporu cyklisty pochází od samotného jezdce. Nejjednodušší způsob, jak tento odpor snížit, je snížit čelní plochu. To znamená hlavu dolů, lokty k sobě. Samozřejmě musíte držet hlavu dostatečně nahoře, abyste viděli. Na silnici se zaměřujeme na polohu těla stejně jako při časovkách. Poloha je obzvlášť důležitá, když vedete peloton nebo jste v úniku. V pelotonu je větší draft, takže můžete jet v uvolněnější pozici. Když jste plně na větru, čelíte maximálnímu odporu vzduchu a měli byste se více zaměřit na svou pozici. Co se týče nastavení, užší řídítka vám pomohou schovat lokty a ramena. Závodníci posouvají svá sedla dopředu, aby se lépe přikrčili nad řídítky. Při testování bude osm z deseti jezdců rychlejších s rukama na páčkách místo na spodních úchopech. V podstatě chcete mít horizontální polohu předloktí s rovným zády a předloktími rovnoběžnými se zemí.“

Oblečení

„Vidíte látky z časovek přicházet do silničních závodních obleků. Rapha's aerosuit je v podstatě časovkářský oblek s kapsami na zádech. Materiály a látky pocházejí z časovkářské technologie. U silničních závodů může být kompromis mezi aerodynamikou a otázkami, jako je řízení tepla. Závody jsou delší, takže můžete potřebovat větší prodyšnost. Pokud jedete po horkém, strmém stoupání, vaše rychlost bude pomalejší, takže si můžete rozepnout dres pro lepší chlazení, ale budete chtít zipovat na sjezd a na rovině, protože vlající látka vás zpomalí, když jedete rychleji. Kromě toho je největší věcí, kterou může jezdec udělat v oblasti oblečení, nošení aero ponožek. Kromě rychlosti jezdce je zde další síla jejich nohou, které tlačí dopředu vzduchem, takže tam můžete dosáhnout velkých zisků. Pokud nosíte kryty na boty, je to ještě lepší.“

Vybavení

„Tradiční vrchařská kola jsou výrazně pomalejší než kola s aero tvarovanými trubkami, jako jsou naše LAB71 SuperSix EVOs. Ale nejsnazší způsob, jak zrychlit kolo, které již máte, je pořídit si kola s hlubokým profilem. Naše Vision Metron 45 SL a 60 SL poskytují skvělou rovnováhu mezi aerodynamikou, ovladatelností a nízkou hmotností. Hlubší ráfky mohou být rychlejší v přímé linii, ale budou více ovlivněny bočními větry a budou obtížněji ovladatelné. Další velkou věcí jsou helmy. Náš tým je nejlepší příklad. Už jsme několikrát udělali rozdíl v závodech díky tomu, že máme Procen Air. Je to nejrychlejší helma v pelotonu. Naše nová Cytal Carbon s karbonovým křídlem je také extrémně rychlá díky Venturiho efektu.“

×

Splátková kalkulačka ESSOX

Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.